Notifications
Clear all

נוזל קירור


Eyal Grossfeld
(@jeeptech)
New Member
הצטרף/ה: לפני 9 חודשים
שרשורים: 4
Topic starter  

שלום, 

נושא נוזל קירור הוא נושא עם המון דעות. כל אחד מחזיק בדעה שטובה לו. בפוסט הזה אביא את הדעה שאני חושב שנכונה, והיא טובה בשבילי. אם יש לכם מה להוסיף אנא הוסיפו בכיף. השתדלו לעשות זאת בצורה מובנת וטכנית.

נוזל קירור אחראי לטמפרטורה של המנוע. הוא זורם במעברים בבלוק המנוע ובעוד מקומות ומעביר את החום מאיזור העבודה של המנוע, האיזור שבו נוצר החום אל הרדיאטור כדי להתקרר. הסירקולציה בין המנוע אל הרדיאטור גורמת למנוע להשאר בטמפרטורה שטובה ויעילה בעבור העבודה של המנוע. המנוע לא צריך להיות קר. הוא צריך להיות בטמפרטורה שהיצרן או המהנדס של המנוע תכנן את היעילות הגבוהה ביותר. בכל מנוע הנקודה הזאת יכולה להיות שונה. החום משפיע על צמיגות השמן, על התרחבות האלומיניום, על התנדפות הבנזין, על שריפה וזיהום אוויר, על הרבה מאוד גורמים ולכן יש לשמור על הטמפרטורה שהיצרן תכנן. זה בדרך כלל טווח של טמפרטורה. מחשב המנוע יכול לשלוט על פרמטרים בניהול המנוע כדי להתאים את העבודה שלו יחסית לטמפרטורה הקיימת. אבל בכל מקרה המנוע לא צריך להיות "קר". אלא בטמפרטורה הנכונה.

 

אנחנו נתייחס לכמה דברים בפוסט הזה:

1. החלפת כל נוזל הקירור.

2. מילוי נוזל במיכל העיבוי.

 

נוזל קירור מורכב מכימיקלים. עיקר הכימיקלים הם חומר שמגן על הנוזל כנגד קפיאה, גליקול (זה גם מה שהופך את הנוזל למתוק ומסוכן לחיות!) ומים. (אם מים מזוקקים או מהברז נדבר בהמשך הפוסט)

מערכת הקירור היא מערכת סגורה ונמצאית תחת לחץ גבוה וזה מה שמעלה את טמפרטורת הרתיחה של הנוזל וגם הכימיקלים המוספים לנוזל.

בשום מצב אין למלא מים במערכת הקירור. מים רותחים ב100 מעלות שזה מצב שמאוד בעייתי במנועים שלנו. וכמו כן במים יש אבנית ומים גורמים לחלודה. מי שהוסיף מים רגילים למנוע שלו שיקח בחשבון שנזק יתחיל מהר מאוד במנוע והוא יצטרך לנקז את כל המים שהוסיף ולטפל במנוע ולמלא אחר כך נוזל קירור איכותי.

 

1.

במידה ואתה מעוניין להחליף את כל נוזל הקרור אצלך בג'יפ, היצרן ממליץ על שימוש בנוזל של מופאר כמובן. או כל נוזל קירור שעומד בתקן של הנוזל של מופאר או קרייזלר.

את תהליך ההחלפה של כל נוזל הקירור לא אכסה בפוסט הזה, יש על זה מלא חומר ביוטיוב.

שימו לב שניתן למצוא 2 בקבוקים בשוק.

-בקבוק עם נוזל מרוכז. נוזל מרוכז שצריך למהול אותו באחוז מסויים של מים (או מים מזוקקים) ואז להוסיף למערכת הקירור. 

-בקבוק עם נוזל מוכן לשימוש. נוזל שכבר מהול באחוז הנכון ועם המים הנכונים ורק צריך להוסיף אותו למערכת הקירור.

אני כמובן ממליץ לחפש היטב אחרי הנוזל המוכן לשימוש. הוא מוריד מהחישוב את אחוזי המהילה ומוריד מהכאב ראש עם מה למהול, עם מים מהברז, או עם מים מזוקקים.

אם תחפשו מידע על נושא המים תגלו שבחוץ לארץ כולם אומרים למהול נוזל קירור במים מזוקקים (Distilled Water) ואילו בישראל כולם אומרים למהול במים רגילים מהברז. יש מעט מהנדסי רכב או מהנדסי חומרים וכימאים שמסתובבים בפורומים שלנו ויוכלו לתת לכם תשובה חד משמעית באיזה מים יש למהול נוזל קירור, וגם אחרי שתקבלו מהם את התשובה יבוא מישהו אחר שיגיד לכם שזה לא נכון וכדאי לכם למהול במים אחרים... לכן אני בהחלט ממליץ לכם לטרוח ולחפש אחרי נוזל קירור מוכן לשימוש. 

הנוזל המיועד למהילה משמש אנשים שמטפלים במספר כלים (אולי מוסכים) והם מעוניינים לחסוך (כי המרוכז עולה פחות), ואולי יש להם נסיון טוב עם המהילה. בכל מקרה לרוב הג'יפאים שרוצים לפנק את הג'יפ שלהם בנוזל קירור כדאי לחפש ולהשתמש בנוזל מוכן לשימוש.

יש נוזל של חברת זרקס ZEREX מוכן לשימוש ולא כל כך יקר שאם אתה מבצע החלפה מלאה של כל הנוזל ברכב ועושה את המאמץ לנקות את מערכת הקירור שלך אז אתה יכול לשקול להשתמש בו כתחליף לנוזל של חברת מופאר. הוא איכותי מאוד ולא יקר. תמונה מצורפת. 

על נוזל מוכן לשימוש יהיה כתוב אין להוסיף מים Do not add water 

 

2.

במידה ואתה מגלה במיכל עיבוי שחסר נוזל ואתה רק מעוניין להוסיף מעט, עלייך לגלות איזה נוזל זורם במערכת הקירור, אם זה רכב יחסית חדש אז יש להניח שמדובר בנוזל מקורי של מופאר. אם זה רכב ישן אז עלייך לשאול את הבעלים הקודם או את המוסך שבו הרכב טופל. בכל מקרה אם חסר נוזל קירור והוא חסר גם ברדיאטור (יש לבדוק כאשר הרכב לא חם ומערכת הקירור לא תחת לחץ) והרכב שלך סובל מהתחממות אז כדאי לך לשקול החלפת כל נוזל הקירור ברכב ולא רק הוספה של מעט כדי להגיע לקו במיכל העיבוי. 

בכל מקרה אל תוסיף מים! ואל תוסיף נוזל קירור מאיכות גרועה שבמקרה מצאת באיזה תחנת דלק. תחקור ותבין איזה נוזל מתאים למערכת הקירור שלך. ואם יש לך ספק אז שוב, תחליף את כל נוזל הקירור.

לסיכום,

יש לתת את הדעת באיזה נוזל קירור אנחנו משתמשים. כמו בכל דבר בג'יפ שלנו, אי אפשר פשוט להוסיף נוזל בתחנת דלק... זה לא פרייבט וצריך לעשות את המחקר ולהבין מה טוב בשביל הג'יפ שלנו לעוד שנים ארוכות. 

אני ממליץ לבצע החלפה מלאה של כל נוזל הקירור אחת לכמה שנים ולהשתמש בנוזל קירור מוכן לשימוש. כזה שלא דורש מהילה.

התמונות המצורפות לפוסט הזה הן רק של המוצרים המוכנים לשימוש. הן לא של המוצרים המרוכזים שדורשים מהילה.

 

מי שלא מכיר את הערוץ שלי ביוטיוב, כדאי להכנס לסרטון שעשיתי על מדיד דיגיטלי שהתקנתי ונותן לי מידע לגבי חום המנוע והגיר. לנהגים שאוהבים לעקוב אחרי הדברים האלו ואוהבים להשקיע בשמירה על חום המנוע והגיר.

https://youtu.be/jqABCxuCB2A

 

 

 
This topic was modified לפני 5 חודשים by Eyal Grossfeld

צטט
Share: