רוטציה לצמיגים - מד...
 
Notifications
Clear all

רוטציה לצמיגים - מדוע זה חשוב ואיך מבצעים?  


מועדון רנגלר ישראל
(@olllllllo)
משתמש Admin
הצטרף/ה: לפני 4 חודשים
שרשורים: 17
Topic starter  

 

 

צמיגים הם חלק מהותי בנוחות הנהג ובשליטה ברכב, לא משנה אם הוא נמצא בשטח או בכביש.
 אנחנו מסתמכים עליהם כל יום, הרבה יותר מכל הדברים האחרים על הג'יפ שלך כי אתה לא הולך לשום מקום אם הצמיגים מפסיקים להסתובב. אבל הצמיגים שלי תקינים אתה אומר לעצמך, נכון?  עד שיום אחד מתחילים לשמוע רעש מוזר בזמן נסיעה שנשמע כאילו הוא מגיע מהצמיגים. או שחבר שם לב שהצמיגים שלך נראים מצחיקים ושואל מתי בפעם האחרונה ביצעת רוטציה.

רוטציה?

כן.

עכשיו זה אולי נראה טיפשי ומשהו מובן מאליו עבור אנשים מסוימים, אבל יש הרבה ג'יפאים שקונים ג'יפ ולעולם לא חושבים על צמיגים. נוסעים עד אלפי קילומטרים עד שהצמיגים  נראים נוראיים - למרות שנותרו להם עוד בשר.

ובכן, בצמיגים אין שחיקה של הגומי שנשחקת ככל שהקילומטרים מצטברים, אלא שיש מצבים שבהם הם נשחקים בצורה לא סימטרית לאורך זמן. זה נכון במיוחד למי שמחליף את צמיגי הכביש המקוריים מהחברה למשהו עם תרכובת גומי רכה יותר, כמו גרסאות שטח גדולות יותר או בוץ.

לא קשה לדעת מתי מישהו לא מבצע רוטציה או לא מבצע אותה כמו שצריך. פשוט להקשיב לצליל. צמיגים שנשארים במקומות סטטיים לאורך עשרות אלפי קילומטרים בכל פעם, במיוחד צמיגים קדמיים, מפתחים כל מיני בעיות בלאי שבאות לידי ביטוי בחבטה קשה וחוזרת על כל סיבוב צמיגים. מותר לציין שהדבר מקטין משמעותית את חיי הצמיג ואף עלול לגרום לבעיה בטיחותית אם מתעלמים ממנו. לכן, כדי להימנע מבעיה זו, מומלץ בהחלט לבדוק ולבצע רוטציהלצמיגי הג'יפ שלך. 
בתמונה הימנית ניתן לראות (מסומן בירוק) שחיקה וצורה לא אחידה של הצמיג לעומת האחורי.

 

לאחר זמן מה בנסיעה ובדיקת שחיקת הצמיגים, בסופו של דבר ניתן להבחין שהצמיגים הקדמיים יתחילו להראות סימנים של זיזי דריכה לא אחידים או פחות דריכה בקצוות החיצוניים בגלל שהם צמיגים שפונים. זה בהחלט טבעי שהצמיגים הקדמיים נשחקים יותר מהר מהאוחריים מכיוון שהצמיגים האחוריים סטטים ונשחקים בצורה מהירה רק אם קיימים גורמים אחרים - כמו גלגלים לא מאוזנים או ניפוח צמיגים לא תקין. לכן הקפידו לבדוק באופן וזיואלי את הצמיגים שלכם, ולא להסתמך על מערכת ה- TPMS של הרכב (מערכת ניהול לחץ האוויר בצמיגים) שתודיע לכם אם יש בעיה. מבט פשוט, או מעבר קל של היד מעל החלק העליון של הדריכה, יאפשרו לכם לראות ואף לחוש באי סימטריות בקוביות, שחיקה מוגברת בחלק מסויים.
צמיגים זה מוצר יקר ובדיקות מסוג זה יכולות לעזור לשמור עליהם לאורך זמן.

כדי לשמור על אורך חיי הצמיגים, כלל אצבע טוב הוא לבצע רוטציה לצמיגים בכל החלפת שמן שלישית, בין 10,000-15,000 קילומטר, או כל 6 חודשים - המוקדם מביניהם. 
התהליך צריך להתבצע במקביל - כלומר לפרק את כל הגלגלים ולמקם מחדש במיקום אחר. 
יש לפעמים אפילו התייחסות לזה בספר רכב.

ככלל, רכבי 4X4 צריכים לבצע רוטציה בין הקדמיים לאחוריים בהצלבה (בניגוד לרכבי הנעה קדמית בלבד). 

 

ברכבי 4X4, ישנם 2 שיטות לבצע רוטציה לצמיגים

 

שיטת 4 גלגלים - בשיטה זו מבצעים החלפה אלכסונית - כלומר צמיג קדמי שמאלי עם אחורי ימני וקדמי ימני עם אחורי שמאלי.

שיטת 5 גלגלים - שיטה זו מערבת את גלגל הספייר בהחלפה. 
שיטה זו מתבצעת כך - קדמי שמאלי > ספייר, אחורי שמאלי>קדמי שמאלי, ספייר>אחורי ימני, אחורי ימני> קדמי שמאלי, קדמי ימני>אחורי שמאלי.


 

 

 


צטט
Share: